JAN FOCKEMA

Jan Rienk Fockema werd op 20 mei 1872 geboren te Dokkum. Deze populaire en sterke sportman was wielrenner van 1889 tot 1891 en in 1894, op de hoge bicycle en de safety. De atletische en buitengewoon krachtige Fockema was een graag geziene renner op de Arnhemse wielerbaan. Als lid van de Velpsche W.V. "De Meeuw" onderscheidde hij zich op 26 juli 1890 door een 30 km-race op de weg te winnen in 1.09.45. Op 15 augustus 1890, tijdens het feest der kampioenschappen en der internationale wedstrijden te Nijmegen, won Fockema de Begeer-beker op safety's over 1609 meter in een tijd van 2.59 3/5 vóór Henri Roosdorp en W.J. Rademaker. Een dag daarna was hij tweede op de internationale handicapwedstrijd voor hoge tweewielers over 3000 meter, nu na Roosdorp. Op de derde en laatste dag der kampi- oenschappen behaalde de oud-Dokkumer een tweede plaats op de wedstrijd van meet om het kampioenschap van Nederland op de hoge tweewieler over 5000 meter, wederom na Henri Roosdorp. Wel won hij de nationale wedstrijd op safety om het kampioenschap van het Geldersch-Overijsselsch Clubverbond. Medio augustus 1891 vestigde Fockema te Arnhem op de bicycle een wereldrecord op de ½ Engelse Mijl (804,5 meter) in 1 min. 12 1/5 sec. in een zeldzame wedstrijd, waarin hij zeer mooi reed en een fenomenale eindspurt maakte, en bracht het kampioenschap van Nederland op de hoge tweewieler (5.000 meter in een recordtijd van 8.40 1/5) en van het vasteland voor bicycles (10.000 meter in 17.56 4/5) op zijn naam. Na afloop van deze race brak een ongekend enthousiasme onder de toeschouwers los. Zij vonden dat Fockema iets superieurs had laten zien en met zijn fameuze spurts het publiek als het ware had geëlectriseerd. Over het terrein stromend droegen zij de dubbele kampioen en stadgenoot in triomf rond. In 1894 veroverde hij nog twee Nederlandse records: 1 km met staande start, in een tijd van 1.21 min. en 10 km met staande start (14.43 min.). Bij het uitbreken van de Engels-Transvaalse Oorlog trok Jan Fockema naar het oorlogsterrein en streed er aan de zijde van de Boeren. Hij werd echter krijgsgevangen gemaakt op 26 augustus 1901, tot hij tijdens zijn transport naar Bombay, op 12 oktober 1902, aan boord van het stoomschip "City of Vienna" overleed.